Sneeuwhappen en tango snappen

12 november 2012 - Buenos Aires, Argentinië

Hallo!

Al bijna een week na vertrek, snel gaat dat! Hieronder mijn eerste en zeker al verassende belevenissen op dit avontuur! Wellicht een beetje uitgebreid, kijk maar wat je er van lezen wilt! ;)

Dinsdagochtend met z´n allen vroeg vertrokken vanuit Zenderen naar Schiphol, waar Ellegien en Liesbeth al stonden te wachten. Na n kort maar krachtig afscheid ging het dan echt gebeuren!

Een korte vlucht naar London Heathrow, overhoring door de douane en lange vlucht (7,5 uur) naar NY JF Kennedy later stonden we dan toch echt op Amerikaanse bodem. We zouden deze eerste dagen verblijven bij Sonja, een vriendin van Ellegien oma. Deze Nederlandse dame woont hier al erg lang en prachtig: een soort sprookjeshuisje in het voorstadje Yonkers. We hadden 2 opties op daar naar toe te reizen: via een shuttlebus naar Grand Central Station of via verschillende (goedkopere) metro`s naar Grand Central Station en van daar verder met een trein. Uiteraard kozen wij voor de lowbudget manier, dus onze eerste missie was het vinden van alle goede vervoersmiddelen. Dit ging best voortvarend, na anderhalf uur zaten we bij deze gezellige dame aan tafel met een bord linzensoep.

Ons stedentripje NY bleek helaas niet te worden wat we ervan hadden verwacht. Na de storm Sandy kwam er nog een klein sneeuwstormPJE werd ons gezegt. ´Aah, dat valt vast wel mee´ heb ik nog gedacht. Na de Brooklyn Bridge (under construction) half overgelopen te hebben, de sneeuw om je oren waaiend, wilden we de 9/11 memorial graag bezoeken, maar deze bleek dicht toen we er bijna waren, vanwege de opkomende sneeuwstorm! Uiteraard waren we hier niet op bepakt (we zouden tenslotte naar de tropen gaan!), maar gelukkig gaf Sonja ons dikke en waterdichte jas.. Deze was inmiddels ook helemaal verregend.

Na een kopje koffie, een wifi momentje en meegebrachte lunch op bankjes voor toiletten (gezellig buiten picknicken zat er immers niet in) wilde ik toch nog persé 1 ding bereiken deze dag: The Statue of Liberty zien. Na een vervelende looptocht door de sneeuw en wind vonden we onze laatste hoop; de ferry naar Staten Island. Deze hebben we heen en terug genomen, maar helaas geen glimp kunnen opvangen van het vrijheidsbeeld: het was inmiddels donker, sneeuwde en vanwege Sandy was er daar nog steeds geen stroom..

Lichtelijk gedesillusioneerd maar terug naar Grand Central Station (wel prachtig), waar we eerder ook al 42nd street hadden bezocht (echt een NY gevoel!). De trein terug naar Crestwood, waar we uitstapten in een geweldig winterwonderland! Alles bepakt met 20 cm sneeuw, prachtig! Dit maakte onze dag goed, zeker na 2 heerlijke glazen gluhwein en n bord spaghetti van Sonja!

De volgende dag volgde onze eerste job van deze reis: sneeuwschuiven op het oprit! Gewapend met onze jassen en plastic zakken om onze voeten kregen we het nog behoorlijk warm, ondanks dat het maar een paar graden boven 0 was (payback voor het feit dat wij de winter willen ontvluchten!). Na een kop warme chocomelk (nostalgie!) en een lunch hebben we onze spullen gepakt en in de namiddag richting NY gereisd. We brachten een bezoek aan onze laatste hoop: Times Square. Hoogtepuntje van onze NY ervaring, dat zeker!

Op naar NY JFK Airport, uiteraard weer de lowbudget way, en wachten op onze vlucht. Gedurende de nacht (11 uur) vliegen we naar Buenos Aires, een prima vlucht.

De volgende dag (vrijdag) komen we aan in Argentinie, waar het lang duurt voor we zover zijn dat we richting stadcentrum kunnen vertrekken. We boeken echter vooruitgang, in plaats van sneeuw, regent het hier (wel ongeveer 20 graden).. Het wordt al beter! :S Geldmunten blijken hier een schaars gebeuren, dus na eindelijk de juiste munten en bus te hebben gevonden (uiteraard weer de public bus en niet de shuttle) gaan we opweg. De munten werken nog niet, maar we mogen blijven zitten gelukkig.. voor 2 uur!! ´Ah, een half uurtje hoogstens´ zei ik nog tegen Ellegien, langer kon ik me niet voorstellen.. Les 1: de afstanden in deze landen zijn héél anders! Check.

Goede halte gevonden, broodje gegeten en met de metro naar ons hostel, ging redelijk goed. Ons spaans direct op straat kunnen oefenen door te vragen naar de weg! Het hostel blijkt een prima plek met gratis wifi, computers, telefoonservice, etc. Een man die als levende Lonely Planet van de stad dient heet ons welkom en verteld vanalles over de stad. Inmiddels zijn we 26 uur onderweg vanaf het moment dat we bij Sonja vertrokken.. Fascinerend! We eten lekker wat en gaan slapen.

Dag 2 in Buenos Aires staat in het teken van de stadstour! Helaas nog geen warm weer, maar wel droog. Onze outfits bieden helaas weinig variatie op deze manier.. Zoals Sonja ons zei: ´What do you wear for dinner? The same as you wore for breakfast!´

We lopen door een groot gedeelte van de stad, zien het graf van Evita Perron op de grote begraafplaats en zien marktjes/parkjes en wat andere bezienswaardigheden.

Al voordat we in Buenos Aires aankwamen hoorden we iets over een evenement waar ik in Amsterdam nog graag heen had gewild, maar er niet van gekomen was. Hier werd op deze dag een Gay Parade gehouden! Heel Gay Community van Argentinie kwam bijeen voor een uitbundig feest! Wij sloten onze dag af aan het begin van deze parade, waar we hebben genoten van de feestgangers (ook is Lady Gaga hier een heldin!)!

Na een antiekmarkt te hebben bezocht, zijn we de volgende dag naar een ander deel van de stad gegaan: La Boca. Ingericht op toeristen, gekleurde huisjes en tango. Verder gaan dan een bepaald gedeelte werd afgeraden, dus bleef het bij dit gedeelte helaas. Deze dag stond wel in het teken van tango, want dezelfde avond hebben we een tangolesje gevolgt in een bijzonder gebouw: La Catedral. Van buiten leek het een beetje griezelig, met een man met een tafel met 3 kaarsjes de receptie vormt, maar binnen bleek een levendig tango en folklore wereldje te ontstaan. Na de les (leuk, basis van tango geleerd en bekeken wat we er nu werkelijk van vinden) hadden we een milonga (tangofeest) verwacht, maar dit mondde uit in een folklorefeest vol dansende, drinkende en etende mensen waar minstens 6 keer hetzelfde nummer met bijbehorend dansje werd gespeeld. Hoeveel vaker het nog gespeeld zou worden durf ik niet te zeggen.. De bus terug konden we niet vinden, dus een taxi naar huis bleek de beste optie.

Vandaag werd het eindelijk een beetje warmer in de stad, het zonnetje scheen en het was lekker levendig. Allereerst hebben we gezocht hoe we nu verder willen, we blijven in het hostel tot woensdag. We hebben een buspass geboekt waarmee we een paar ritten kunnen maken. Allereerst gaan we naar Mendoza, een wijnstreek in Argentinie. Woensdagavond vertrekken we, de volgende ochtend komen we aan. In de middag hebben we een stuk door de stad gewandeld en een mooi, oud theater gezien dat is omgebouwd tot boekenwinkel.

Nu is het avond en hebben we nog 2 dagen hier te gaan, voor we de natuur gaan opzoeken. Het reist prettig zo, niet te lang blijven hangen, maar toch wel veel kunnen zien. We leren elke dag allerlei handigheden, do´s en don´ts en dat maakt het zo fascinerend.. Ik kijk uit naar nog meer verassingen!

Veel liefs uit een steeds warmer wordend Buenos Aires!

P.s. Ik probeer nog foto´s up te loaden, hoop dat het gaat lukken! Gelukt, ze staan ergens onder het kopje fotos!

1. Gerrit:
    13 november 2012
    En nu op naar de zon en natuur, hoe gaan jullie met de bus?
  2. Marlies:
    Desi en Ellegien,
    Mooi verhaal! En oh zo bijzonder dat jullie nu daar zijn!! Geniet ervan en ik hoop op nog veel meer mooie verhalen en foto's!
    Liefs Marlies
  3. Maaike:
    13 november 2012
    Dames, Leuk om alles te lezen en om de foto`s te zien!! Hopelijk kun je dat nog vaak doen.. veel plezier en zoek de warmte maar op!! Xx
  4. Tom & Lisette:
    Hoi desi,

Leuk om je zo te volgen via je blog! Heel veel plezier en een goeie reis!
    P.s mijn (Tom) collega heeft ook een huis in buenos aires en die gaf nog Caminito in la Boca als tip voor iemand
    Die van dansen houdt.

Groeten Tom & Lisette
  5. Mariska:
    13 november 2012
    Wat een avontuur! Blijf ons zo op de hoogte houden. Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Geniet ze verder.
    Maris
  6. Criz:
    13 november 2012
    Superleuk, zo'n update! Al genoeg meegemaakt, moest wel ff lachen om de payback die jullie direct al krijgen doordat je de winter wil ontvluchten, zo zie je maar weer... Lijkt mij geweldig, zo'n pak sneeuw!!

Wat heerlijk he, dat jullie zo lekker kunnen genieten en dingen kunnen zien en beleven, goed vol te houden tot nu toe lijkt me ;-)

Geniet ze!!