Wereldwonder in een wereldtemperatuur

3 december 2012 - Puerto Iguazú, Argentinië

´Bon Dias,
Check out is at 10, chica´s..´

Dat hebben we de afgelopen week zo ongeveer 3 keer gehoord, op de mooie plek waar we al deze tijd nog zijn geweest.

Onze busreis van een dag naar Puerto Iguazu (boven in Argentinie) was een heus spektakell. Na een beetje onrustig zoeken vonden we hem toch eindelijk, onze eerste klas bus met stoelen die je tot ligbedden kan verstellen, gordijntjes die dicht kunnen, tvtje dat de hele middag films afspeeld en een soort steward (maar dan in een bus) die je lunch, koffie met snoepjes, avondeten en ontbijt brengt! Wat een feest!
Na al een hele middag op weg te zijn stoppen we rond 20.30 op een kruizing in een afgelegen dorpje, geen idee wat er staat te gebeuren. De buschauffer staat buiten druk te bellen en wij krijgen een dienblad op ons schoot.
We speculeerden vanalles: ´kunnen we hier eten halen? misschien wisselen ze van chauffeur en komt nu de nachtdienst? Er zou toch geen eten worden gebracht? Nee....´ En op dat moment komen 2 mannetjes met plastic zakken t kruispunt over! Een hamburger met kaas en tomaat, naast wat aardappelpuree wordt bezorgt en de bus gaat weer verder! Les 7: reis in Argentinie met de bus, het is geweldig!

In de ochtend worden we wakker en zien we een heel veranderd landschap (onderweg al veel meer groen en landbouw gezien): de grond is rood van de aarde en er zijn veel bomen, planten en palmbomen.. En het is warm!!!

Het hostel zo gevonden en we voelen ons op en top, het vakantiegevoel komt nu wel binnen: zwembad!!
Het is een prima hostel, we slapen met 6 mensen op een kamer met eigen douche (die minder goed werkt dan ze beweerden na de reparatie met 3 man sterk), het heeft een goed ontbijt met vers fruit en dus nogmaals de heerlijke hangplek rond het zwembadje! De eerste dag dus lekker hiervan genoten.

Uiteraard zijn we hier voor het wonder dat de Iguazu Cataratas (watervallen) heet. Iedereen raadde ons aan eerst de Braziliaanse kant te bekijken (net over de grens in Brazilie, je wordt uit Argentinie gestempeld, maar niet in Brazilie. Bij terugkomst wel weer in Argentinie), dus dat hebben we gedaan.

En bus bracht ons er in een uurtje naar toe en na een klein stukje met een parkbusje komen we bij het eerste uitkijkpunt, vanwaar we verder langs de watervallen lopen en telkens weer prachtige plaatjes schieten. Het echte ´ooh´ moment was er nog niet, hoewel het wel bijzonder en mooi was. Na een tijdje snap ik waarom: we hebben zich op het hoogtepunt, The Devils Throat. Een gigantische waterval, brullend en denderend, overweldigend!

Langzaam komen we dichterbij, iets langzamer dan de gemiddelde wandelaar, gezien we (voornamelijk) Ellegien, nog een missie hadden: vlinders fotograferen. Waar ik al lang en breed op het bruggetje naar het meest imposante natuurwerk wat ik ooit heb gezien stond, was El nog even een vlindertje in de juiste pose op dr camera aan het krijgen. Afijn, het is dr wel gelukt en onze bloemencollectie zal uitgebreid worden met een vlinderonderdeel..

Wauw, door de damp van het water lopen we naar de plek waar je het het beste kunt zien: op een andere waterval. Een paar mooie poses, tot-je-laten-doordringen-momenten en oh´s en ah´s later verlaten we de brug, redelijk droog nog. Na nog een uitkijkpunt op hoogte verlaten we het park en zowaar: het begint net te regenen..

De dag ervoor keken we laat in de middag op onze telefoon voor het weerbericht en zagen tot onze verbazing alleen maar donderwolkjes voor de rest van de week.. Nogal beteuterd zagen we onze dagen in Iguazu voor ons, met regencapes en foto´s zonder regenboog..
Inderdaad, deze middag woedde er een tropisch stormpje waardoor ook alle stroom hier in het hostel uitviel, maar we waren net optijd het park weer uit.

De volgende dag was de Argentijnse kant aan de beurt. Waar de Braziliaanse kant je een mooi panaroma overzicht geeft, loop je aan de Argentijnse kant op, onder en langs de watervallen. Het is een groot park en geeft je meerdere uitzichtpunten dicht bij de watervallen.

Wát een feest, overal vlinders!! Eerst heel spannend alleen op mijn tas, daarna vooral overal! Ellegien gelukkig, (we denken dat we zelfs een aapje zagern!) en meerdere fotoshoots met haar en haar nieuwe sieradenlijn zullen de collectie ondersteunen. Ik ben toch meer van het maken van de foto´s, vind die beesten maar brutale figuren..

We begonnen op advies van een vriendelijke jungle- en verkoopman op het ahchterstepunt: boven de Devils Troat. Nog overweldigender was het om de diepte van dit wonder te kijken, te voelen hoe het water op je spatte en een regenboog te zien ontstaan in de damp (het was prachtig weer, geen wolkje aan de lucht! Niets is hier zo veranderlijk als het weer schijnbaar..).

Deze keer wel enigzins doorweekt teruggekomen, maar dat was na de fotosessie met de zoveelste vlinder zo weer droog.
Deze kant van het park bracht niet alleen vlinders, maar ook vogels, soort miereneters die uit zijn op jouw eten (eentje heeft ons letterlijk weggejaagd van onze lunchplek) en hagedissen met zich mee. Grote en kleine, op de grond en in bomen, heel bijzonder.

Na verschillende routes langs de watervallen te hebben gelopen was het rond een uur of 4 mooi geweest en gingen we op naar het hostel voor een lekkere duik in het zwembad. Een heerlijke pizza en mangosmoothie maakten de mooie dag compleet.

Zaterdag besloten we dat het een rustdag zou worden en hebben we de middag besteed aan het uitzoeken van onze volgende bestemmingen. De busreis naar Brazilie kon niet eerder dan dinsdag, dus dat gaf ons nog een paar dagen hier: geen probleem. Hierdoor hebben we wel een paar nachten bijgeboekt in dit hostel, maar nu wordt ons elke ochtend gezegt dat de checkout om 10 uur is. Si, dat weten we, maar we gaan nog niet weg.. Ipv naar Rio zullen we eerst naar Sao Paulo vertrekken, vandaar kijken we verder.
We hebben voor de kerstdagen nog een aantal plekken te bezoeken, dus het wordt weer redelijk doorreizen de komende tijd. Wel heel spannend, een nieuw land en weer nieuwe avonturen!

De zaterdagavond maar een lekker cocktailtje genuttigd in de bescheiden uitgaansstraat van dit toeristische dorp (daar is het echt voor opgezet), waarna we zondag vooral niks hebben gedaan. Dit mede door de 2e tropische storm in de middag die alles weer plat legde.
Aan het einde van de middag nog gewandeld naar het 3 landen punt: Argentinie, Brazilie en Paraguay, waar helaas wel een rivier tussen zit. Het viel enigzings tegen hoe indrukwekkend, maar we zijn er wel achter waar alle Argentijnen hangen in hun vrije tijd: boven aan de berg, vergezelgd van hun eeuweig goede vriendje de Mai Thee.

In de avond een 2e ontdekking gedaan: dat ontzettende geluid vanuit de bomen komt van een chuchachiccha (of iets wat er op lijkt) en is niet hetzelfde als een kakkerlak. Deze zat namelijk voor Ellegien dr neus terwijl ze op de pc zat. De vriendelijke jongen van het hostel schoot ons te hulp met een soort insectenverdelver, maar toen hij zag dat het geen kakkerlak was, pakte hij het vast met een plastic zak en gooite het buiten weer in de natuur.. Onze held.. Hadden we die altijd maar bij de hand. Dat is namelijk het nadeel van dit lekkere tropische weer: veel instecten! Ellegien en haar anti-muggen leger aan spullen bevallen me nog niet zo, nu ben ik namelijk de klos..

Ach dat overleef ik wel, het wordt vast nog veel erger allemaal.
Vandaag ben ik hard aan het werk gegaan om een kleurtje te creeeren op mijn lichaam.. Dat is gelukt.. Helaas is het een beetje rood uitgevallen maar ach, dat wordt vanzelf bruin! ;) Daarna nog even op naar wat winkels in de hoop onze zwaar begeerde wandelschoenen te vinden, maar weinig succes..
Zojuist hebben we ons laatste Argentijnse geld omgemaakt en een luxe versie van een snackbar bezocht. Straks (of morgen) onze spullen pakken en dan vertrekken we om 13.00 naar Brazilie.. De volgende dag rond 6.00 zullen we aankomen, maar we hopen op weer zo´n heerlijke slaapbus!

Deze week dus vooral van het weer en de prachtige watervallen genoten, tot nu toe wel het hoogtepunt van de reis. Een prachtige manier om Argentinie mee af te sluiten.
Het is de (ietwat uit de richting van alles) trip meer dan waard!

Nu op naar de Portugese taal.. begonnen we net het Argentijns (en nog steeds veel Duits!) te verstaan..

Beijos, Desi

1. Gerrit:
    4 december 2012
    lijkt me ook wel wat zo'n (bus)reis!